Monday, 28 January 2013

DIA YANG KU CINTA ATAU DIA YANG MENCINTAIKU ??

UKAYS - DISANA MENANTI DISINI MENUNGGU

Seumur hidup aku
Ini yang pertama
Pintu hatiku diketuk
Oleh dua wanita
Punyai ciri selama ini ku cari
Berbeza wajah ayunya tetap asli

Kalau ku pilih di sini
Apa kata di sana
Kalau ku pilih di sana
Di sini akan terluka
Perlukah aku pilih keduanya
Bahagi kasih adil-adilnya

Sungguh ku merasa resah
Untuk menilai sesuatu yang indah
Namunku ada pepatah
Yang aku gubah...

Di sana hanyalah menanti
Sampai bila pun ku tak pasti
Bertanya khabar melalui tinta
Jarang sekali bertemu muka
Namunku tahu dia setia

Dan di sini tetap menunggu
Berada jelas di mataku
Kasih tak luak terhadap aku
Sanggup menunggu kata putusku
Sayang ketabahanmu menawanku


Ku terima satu nota
Ringkas tulisannya
Dia sedia undur diri
Dan memaafkanku
Katanya anggap ini satu mimpi
Yang datang sekadar...
Untuk menguji...

Saturday, 26 January 2013

KAWEN MUDA / KAWEN AWAL

Yang bawah umur tak boleh baca...

* eh...apsal plak.....kata kawen muda...

Assalamualaikum.......

apa pandangan masyarakat tentang kawen muda....?? bnyak pndangan yg telah dikeluarkan oleh org2 kita pasai neh...

1st - kawen muda nie xelok..sbb ekonomi xkukuh lagi..
2nd- kawen muda nie xbagus la sbb xhabis belajar lagi..
3rd- kawen muda nie xelok sbb xckup umur lagi..(padahal dah 20..)
4th- kawen muda nie bagus sbb dapat mengelak dari maksiat...

jawapan untuk yg first... kenapa kena tunggu smpai ekonomi kukuh sedangkan Allah S.W.T telah BERJANJI tentang reazeki bagi org yg berkahwin..Adakah kerana anda semua masih ragu2 dngan janji Allah...pernah pada zaman Rasulullah S.A.W. datang seorang shabat kpda bginda, mgadu tentang kefakiran yg dihadapinya. Lalu Rasulullah menjawap "bernikahlah..". Shabat td terkejut lalu berkata " mampukah aku..dan apa jenis maskawen yg aku boleh bg..?tidak ada apa2 ya Rasulullah.". Terus Rasulullah menjawap " Ajarkanlah bakal isterimu membaca Al-Quran..itu sudah memadai sbg maskawen ". Nikah itu mudah kan...?? Yang menyusahkan adalah kita dan IBU BAPA. Banyak ibu bapa sekarang yang lebih mementingkan ekonomi dari pergaulan yang halal dalam kehidupan anak mereka.

ok..settle untuk masalah 1.. masalah ke2 plak.. xhabis belajar lagi?? oi abg2,kakak2,makcik2,pakcik2 sekalian... belajar nieh, sampai mati pown xkan habis... kita akan terus belajar sampai la saat kita ditalkinkan .... so, nak tnggu lepas kita ditalkinkan ke baru nak kawen?? so, fikirlah... apa masalahnya kawen time belajar..?? mengganggu kosentrasi pembalajarn? takut keputusan jatuh?? ok2.. pergaulan tanpa ikatan yang sah xtakut ke?? dosa mksiat xtakut ke?? Kecuali la korang nieh jenis focus belajar je n xbergaul langsung dengan yg lain jantina yg bukan muhrim.. yg tu ok... Jangan qisau lah, insyaAllah benda baik yg kita buat xkan nk mengganggu pelajaran kita lak..Lagi satu, kawen time belajar nie bagus..sbbnya mungkin rezeki oqang berkahwin yg Allah jnjikan, dapat swktu dalam belajar tu... result cemerlang ka..dapat anugerah ka.. mana kita tw...rezeki Allah nie luas..

bab yg ke3 nie mang isu yg spatutnya xboleh dibangkitkan...xckup umor?? ok2..kita terima klu 1-15 tahun tu dikatakan xckup umur...walaupun Saidatina Aisyah berkahwin swktu umur 8tahun.. Tapi yg atas dari 15 tahun tu...xkan la xckup lagi.. Baligh dah kan.. ckup la tu... N lagi satu.. kajian membuktikan yg kawen muda nieh, anak jadi pndai...ha... xkan xmau kowt..  dalam umoq 20, kiqa dah ok dah la nak kawen...kata nk ikut sunnah kawen umo 25.. ok jugak. la tapi kna ingat..zaman kita nieh zaman yg bnyak dugaan... so, cepat2 la kawen agar dpat terpelihara dari maksiat pada dunia akhir zaman nieh..


orait...yg ke4 plak...xdak alasan dah untuk nie qasa.. memang satu pandangan yg paling terbaik.. untuk memelihara diri dari maksiat... tapi ada gak oqang bg alasan pasai nie.. alasannya ialah alasan yg 1st, 2nd n yg ke3 kt atas.. Jangan qisau... Semua alasan2 tu dah terjawap kan dkat atas td... so, apa nk takut....masalah utama sbnarnya takut nak bagitaw PARENTS ja an?? Bagitaw ja... mcm aku, alhamdulillah mak dah sokong...cuma tnggu 'surat sokongan' dari pihak sebelah sana ja neh... haha
n klu parents korang bangkang, jawap ja mcm apa yg aku jawap kt blog neh...tapi jawap caqa sopan n beradab..kena ingat, jangan kuqang ajaq dngn parents...


lagi satu, tnjukkan lah sikap kedewasaan n bertanggungjawab anda tu pada ibu bapa.. dari situ barulah parents anda yakin yg anaknya sudah mampu berkeluarga...InsyaAllah...niat yang baik itu akan dibantu Allah..tidak ada bantuan yg lebih besar dari bantuan dari Allah S.W.T ....



Friday, 25 January 2013

A lonely road, crossed another cold state line
Miles away from those I love
Purpose hard to find
While I recall all the words you spoke to me
Can't help but wish that I was there
Back where I'd love to be, oh yeah

Dear God the only thing I ask of you
Is to hold her when I'm not around
When I'm much too far away
We all need that person who can be true to you
But I left her when I found her
And now I wish I'd stayed
'Cause I'm lonely and I'm tired
I'm missing you again, oh no
Once again

There's nothing here for me on this barren road
There's no one here while the city sleeps
And all the shops are closed
Can't help but think of the times I've had with you
Pictures and some memories will have to help me through, oh yeah

Some search, never finding a way
Before long, they waste away
I found you, something told me to stay
I gave in, to selfish ways
And how I miss someone to hold
When hope begins to fade...






Wednesday, 19 December 2012

Bersama By Me

ku melihatmu dari jauh,
tersenyum manis,
raut wajah yang ku mahu.

dan kau menghampiriku,
dan mengatakan,
yang ku juga pilihanmu.

dan kita mula bercinta dan bermanja,
ceria selalu kau dan aku bersama,
bergurau senda gelak ketawa tangis,
teriak selalu kau dan aku bersama...

video

Tuesday, 11 December 2012

Allah Bagi Apa Yang Kita Perlukan Bukan Apa Yang Kita Mahukan



Assalamualaikum.....

'FAMILY HOLIDAY'......seriously aku nak sangat percutian dengan keluarga....yang ad dalam percutian tu nnti, ayah aku, mak aku, kak aku, adik aku n aku....percutian tu aku bagi nama 'ALMOST IMPOSSIBLE' hahaha.. aku jeles gak kadang2 tengok family orang len duk hangout sama2 xpun dengar berita member2 ak yg p bercuti dngn family....serious aku JELES ...!! Last aku cuti ngn family aku pown ak dah xingat....dalam darjah 3-5 kowt...skunk nieh I almost 20.... lebih kuqang 10taun dah r kiqa... nie smua sbb PENCERAIAN.... Kadang2 terlintas gak dlm fkiran aku, awt la aku dilahirkan dalam keluarga cmnieh...jawapan yg aku bleyh bg cuma 'Allah dah tentukan'.. tapi kenapa 'AKU'..... knapa bukan oqang len..... bila ak muhasabah blk...istighfar banyk2 akhirnya aku dapat jawapan yg buatkan aku qasa special daqi oqang len.... Allah syg aku...yes.. ALLAH LOVE ME..... why?? sbb dngn cubaan n dugaan tu lah yg akan membuatkan aku sabar dan selalu ingat Allah..... N apabila seseorang hamba itu bersabar dan sentiasa mengingati Allah dalam setiap dugaan yg dihadapinya, maka ganjarannya adalah pahala....mungkin kalau aku hidup senang, aku xkan ingat Allah..so aku bersyukur dengan keadaan aku skunk nie yang membuatkan aku ingat Allah... mungkin kebahgiaan rumahtngga bukan milik aku untuk kali nie... tapi INSYAALLAH aku akan pastikan kebahgiaan rumahtngga tu hadir dalam keluarga aku nnti..cuma bezanya AKU JADI BAPAK la.........!!! n suami... hahaha .. ISTERI ??? tnggu kad kawen aku nnti kewh.. haha





Monday, 10 December 2012

Maafkan Kanda..!!!

Kau takkan percaya apa yang ku dengar
Khabarnya kau dah kecewa
Dengan diriku yang tak luangkan masa
Masa bercengkerama bersamamu

Oh kasih kau perlu tahu
Tiada yang penting selain cintamu oh sayang
Tiada yang ku sanjung hanya dirimu seorang
Berikan aku peluang
Untuk buktikan padamu
Kau VIP di hatiku

Mungkin ku tak arif mempamerkan cinta
Ku sangka kau bisa faham
Ku sedar caraku tidak cukup mesra
Masa bercengkerama bersamamu

Walau tidak bersama engkau selalu di hatiku

*kanda minta maaf kewh... :'(



Wednesday, 24 August 2011

Di Sebalik Aidilfitri





Assalamualaikum.......Alhamdulillah...tak lama lagi akan datangnya hari dimana hari umat islam menjalankan amal ziarah-menziarahi.. Sejarah hari tersebut bermula apabila Rasulullah S.A.W berhijrah ke Madinah dan mendapati ada dua hari raya yang disambut oleh bangsa Arab di situ. Rasullah S.A.W pun bertanya kepada mereka "sempena apakah dua hari raya tersebut??". Lalu mereka menjawap bahawa perayaan tersebut adalah perayaan yang diwarisi secara turun temurun oleh datuk nenek moyang mereka. Lalu Rasulullah S.A.W menyatakan kepada orang Arab Madinah bahawa islam menggantikan perayaan itu dengan dua hari yang lebih bermakna iaitu Hari Raya Korban atau Aidiladha dan Hari Raya Fitrah atau Aidilfitri. Konsep hari raya dalam islam jelas menunjukkan bahwa ia adalah perayaan keagamaan. So,jika ia disambut berlandaskan agama maka ia boleh dijadikan sebagai ibadat. Aidilfitri disambut sebagai kemengan kepada umat islam yang berjaya mengerjakan ibadat puasa pada bulan Ramadhan dengan sempurna. So, yang tak puasa tu tak boleh sambut la ye.... haha..gurau ja... Kemenangan tersebut bukan sahaja kerana kita berjaya menahan nafsu makan dan minum malah ia meliputi dengan kemenangan kita kerana berjaya mengawal nafsu syahwat yang boleh membatalkan puasa. Oleh itu Allah memberikan kita perayaan ini untuk sama-sama kita raikan kemenangan tersebut. "fitri" adalah bermaksud sebagai fitrah. Ini menandakan bahawa kejayaan manusia kembali kepada fitrah yang mana manusia ini dahulunya bersih suci dari dosa. Dalam perayaan ni janganlah kita asyik bergembira sahaja. Sentiasalah mengingati Allah dengan memperbanyakkan solat sunat,bertasbih, bertakbir,berzikir dan bertahmid. Contohilah para-para sahabat dahulu dimana apabila akan berakhirnya Ramadhan mereka akan bersedih. Ini menandakan, mereka mungkin merasakan mereka masih belum cukup berjaya untuk meraikan perayaan ini dan mereka sangat mencintakan bulan Ramadhan kerana hati mereka sentiasa ingin beribadat kepada Allah S.W.T... Marilah sama-sama kita cuba mencotohi para rasul dan sahabat-sahabat kerana redha Allah akan ada disitu selain redha ibu. Semoga Allah memberi hidayah dan rahmat kepada kita..aminnn... Berdoalah agar diberi peluang berjumpa dengan Ramadhan dan Aidilfitri pada tahun hadapan..Assalamualaikum,....